Tuesday, June 14, 2016

Lollapalooza-vaikutus

Lollapalooza-vaikutus syntyy, kun useampi psykologinen taipumus ohjaa käytöstä samaan suuntaan. Lollapalooza-vaikutus tarkoittaa suurta käytösmuutosta, jota ei tapahtuisi ilman samaan suuntaan vaikuttavia psykologisia taipumuksia. Lollapalooza-vaikutuksen lopputuloksia ovat mm. kultit, huutokaupat, talousromahdukset – ja kuplat, ihmisille äärimmäisen haitalliset yhteiskuntajärjestelmät, kuten pohjois-Korean tai natsi-Saksan, suosituimmat brändit Apple ja Coca Cola, jne. Suuryritysten menestyksessä vaikuttavia psykologisia tekijöitä on vähintään puolisen tusinaa ja niitä pitää yhdistää vielä lukuisiin muihin ajattelumalleihin. Kirjoituksessa keskityn vain psykologisiin taipumuksiin.


Takaisinkytkennät aiheuttavat Lollapalooza-vaikutuksen ja vahvistavat sitä


Vaikutus tulee itseäänvahvistavista takaisinkytkennöistä. Ne tapahtuvat ensin pienessä mittakaavassa takaisinkytkentöjen kasvattaessa vaikutusta. Mikään ei tapahdu yhdessä yössä. Lollapalooza-vaikutus on useimmin vuosien tulos. Ihmiset liikkuvat pikkuhiljaa kohti hetkeä, jolloin psykologiset taipumuksten vaikutukset saavuttavat kriittisen massan eli pisteen, jossa lollapalooza-vaikutus syntyy. Kriittisen massan saavuttaminen on vasta alkupiste. Alkupisteen jälkeen vaikutus vahvistuu paljon suurempiin mittoihin.


Suuret muutokset käytöksessä tapahtuvat vain useamman taipumuksen vaikuttaessa


Suuria muutoksia ihmisten käytöksessä ei tule vain yhden psykologisen taipumuksen vaikuttaessa. Yksi käyttäytymisharha ei vaikuta tarpeeksi. Taipumuksia pitää olla useita ja niiden pitää vaikuttaa samaan suuntaan. Osa niistä tuottaa vaikutuksia myös toiseen suuntaan, joten kyse on yhteisvaikutuksista. Suurin osa psykologisista taipumuksista on toisistaan riippuvaisia, joten kyseessä ei ole poikkeuksellinen asia. Asioiden suuruusluokka sen sijaan on. Vaikutuksen tuottamien tulosten tekemiseen on ymmärryksen oltava korkealla tasolla. Tätä tasoa ei kukaan saavuta hetkessä. Se vaatii useamman vuoden ajattelua. Tämä vaikutus voi syntyä myös vahingossa. Itseasiassa lollapalooza-vaikutus tapahtuu yleensä vahingossa, kun useamman alan ammattilaiset ovat tehneet töitä yhdessä useampia vuosia.


1. Esimerkki Stanley Milgramin sähköshokkikoe


Lollapalooza-efektistä esimerkkinä on Stanley Milgramin tekemä koe, jossa kokeenjohtaja käskeen koehenkilöä antamaan sähköshokkeja kolmannelle ihmiselle, lisäten shokkien voimakkuutta joka kerta. Shokit eivät olleet oikeita vaan uhrit olivat palkattuja näyttelijöitä. Useat osallistuneista menivät tappavan sähköshokin antoon saakka, koska kokeenjohtaja tai ympäristö ei käskenyt heitä lopettamaan.


Alunperin tutkimuksen seurausta pidetiin vain auktoriteettihahmojen vaikutuksena. Tämä ei yksin riitä, koska ihmisten valmius tappamiseen vaatii muitakin psykologisia taipumuksia. Yksi muista taipumuksista on johdonmukaisuus eli koehenkilöt jatkoivat samaa käytöstä. Lisäksi he samaistuivat ryhmäpaineeseen eli siihen, että koetta pidettiin normaalina, koska kukaan ei puuttunut asiaan. Koehenkilöihin vaikuttaneita taipumuksia on useampia kuin mainitsin, mutta sinun tulee itse ajatella, mitkä aiemmin mainitsemistani taipumuksistani vaikuttivat mainittujen lisäksi. Näin opit ja ymmärrät asian paremmin.

2. Applen maailman arvokkain brändi on monen psykologisen taipumuksen summa


Brändit ovat malliesimerkkejä lollapalooza-vaikutuksen tuloksista. Brändit eivät synny hetkessä. Myös ne vaativat vuosien työn. Applen maailman arvokkaimman brändin syntymiseen ovat vaikuttaneet monet taipumukset, kuten auktoriteetti, ryhmäpaine, samaistuminen, taipumus yhdistää yksi asia toiseen, johdonmukaisuus, jne. Yksi suurimmista syistä Applen brändin merkittävyyteen on sen edesmennyt toimitusjohtaja Steve Jobs. Häntä pidetään yhtenä merkittävimpänä luovana ihmisenä ympäri maailmaa, jota historia on nähnyt. Se onko hänen ansionsa riittävät tähän arvostukseen on toissijainen asia, koska väkijoukkojen tuottama ryhmäpaine on aiheuttanut kyseisen harhan tai tosiasian.


Ryhmäpaine vaikuttaa myös ympäri maailmaa Applen tuotteiden ostopäätöksiin. Useat Applen asiakkaat haluavat samaistaa itsensä Jobsiin ja tuotteisiin uskoen pystyvänsä tuottamaan itse jotain yhtä hienoa. En itse omista yhtään ainutta Applen tuotetta, mutta minunkin on pakko myöntää, että monet yrityksen tuotteista ovat kauniita verrattuna kilpailijoiden vastaaviin. Tämä nostaa asiakkaiden halua omistaa tuotetta. Johdonmukaisuuden vaikutus näkyy lähinnä haluna ostaa uusi Applen tuote entisen tilalle.


Tässä oli viimeinen kirjoitus ennen lomaani. Lisäksi kerään vielä listan käydyistä ajattelumalleista ja niihin liittyvistä linkeistä. Se tulee ennen juhannusta. Lisäksi jatkan lomallani kuukausikatsausten julkaisua.


Hyvää viikonjatkoa ja kesälomaa!


-TT

No comments:

Post a Comment