Wednesday, October 28, 2015

Kriittinen massa

Ennen asiaan menemistä yksi tärkeä juttu ajattelumalleista. Lukijat voivat ihmetellä miksi keskityn niin voimakkaasti ajattelumallien esittelemiseen. Suurin syy sille on se, että kaikki tekomme ovat enemmän tai vähemmän ajattelumalliemme tuloksia. Jos emme itse ole luoneet mallejamme, on ne joku muu luonut meille. Joku muu voi tarkoittaa vanhempiamme, opettajiamme, ystäviämme tai joitakin muita lähteitä. Ajattelumalliemme laatu kertoo tekojemme laadusta kaiken. 

Ne ajattelumallit, joita esittelen blogissani ovat kestäneet vuosisatojen/vuosituhansien ajan. Maailma muuttuu koko ajan nopeammin, mutta nämä ajattelumallit ovat yhtä totta sadan vuoden päästä kuin juuri nyt. Suurin osa käyttämistämme ajattelumalleista eivät ole kestäneet aikojen saatossa yhtä hyvin. ”Hanki koulutus, tee ahkerasti työtä työnantajallesi, hän palkitsee sen ennemmin tai myöhemmin pitäen sinusta huolta, säästä rahaa ja osta asunto ajattelumalliyhdistelmä” on kuolemassa nykypäivänä. Tämä länsimaisen keskiluokan näkemys nykyajan menestyksestä on kuolemassa. Äärimmäisen harva on tämän jo huomannut. Tässä yksi esimerkki kuolevasta ajattelumallista. Meiltä löytyy niitä vaikka kuinka paljon.


Kriittinen massa


Kriittisen massa määritelmä on suurin piirtein seuraava: Pienin massa, jonka jälkeen kemiallinen reaktio alkaa tapahtumaan. Suppeasti ajatellen kyse on vain kemiallisesta reaktiosta, mutta kriittinen massa on ajattelumalli jota voi hyödyntää lukemattomissa asioissa. Jotkut niistä liittyvät henkilökohtaisten raha-asioiden hoitoon ja jotkut muihin asioihin, kuten lääketieteeseen ja jopa siivoamiseen. Kaikissa tieteissä emme käytä samaa termiä. Lääketieteessä kriittistä massaa vastaava termi on vaadittu minimiannos. Koska mm. lääkkeillä on myös sivuvaikutuksia, tulee lääkeainetta antaa potilaalle vain vaaditun minimiannoksen verran. Minimiannos riittää parantumiseen ja vaikuttaa lisäksi mahdollisimman vähän ei-halutuilla tavoilla potilaaseen.


Raha-asioissa kriittinen massa tarkoittaa monia asioita. Sitä voi käyttää terminä mm. vaadittavaan osaamiseen, riittäviin asiakasmääriin ja moniin muihin asioihin. Kriittisen massan saavuttaminen vaatii paljon alkuponnisteluja. Alkuponnistelujen jälkeen asiat alkavat rullaamaan omalla painollaan. Riittävien alkuponnistelujen määrän arvioiminen on vaikeaa. Suurimmassa osassa raha-asioita kriittisen massan tarkka määrittely on mahdotonta. Kriittisen massan saavuttamisen huomaa vasta, kun muutosvauhti alkaa kiihtyä. Monet menestystarinat tuntuvat alkavan yhdessä yössä, mutta tämä on suuri harha. Todellisuudessa tämä yksi yö on hetki, jolloin menestystarina lyö lopullisesti läpi. Tähän hetkeen pääseminen on voinut vaatia vuosien tai vuosikymmenien työn.


Saavuttaessamme kriittisen massan osaamisessamme, palkkiomme työnteosta alkavat kasvamaan. Tämä ei tapahdu hetkessä. Kun osaaminen on saavuttanut kriittisen massan, tarvittavien työtuntien määrä alkaa vähenemään. Tämä tarkoittaa vastuun kasvamista. Samalla osaamisen kriittinen massa vähentää tarvetta valvoa osaajan töitä. Muutamilla ystävilläni työsopimuksessa ei enää lue tarkkoja työtunteja vaan kutakuinkin seuraavaa työajan kohdalla: ”Tämä henkilö tietää, että töitä pitää tehdä.” Tämä tarkoitaa monelle työntekijälle suhteellisen tulon kasvua. Menemme koko ajan enemmän siihen suuntaan, että tulokset ratkaisevat. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijöiden keskittyminen kriittisen massan saavuttamiseen kasvaa samalla, kun keskittyminen työtuntien määrään vähenee. Osaamisen kriittinen massa voi tarkoittaa myös sitä, että yrittäjä voi pyytää asiakkailtaan enemmän rahaa kuin muut saavat osaamisestaan.


Asiakasmäärien kriittisen massan saavuttaminen voi olla ratkaisevassa asemassa uuden yrityksen selviämisessä ensimmäisistä vuosista. Ilman riittävää asiakasmäärää yritys ei todennäköisesti saa tarpeeksi tuloja, jotta sen rahoitus riittäisi liiketoiminnan käynnistämiseen ja jatkamiseen. Yksi tapa saavuttaa kriittinen massa asiakasmäärissä on markkinointi. Ilman sen onnistumista uusi yritys jää ilman riittävää asiakasmäärää. Markkinoinnissa kriittinen massa voi tarkoittaa myös riittävää määrää tuotetta suosittelevia asiakkaiden asiantuntijoiksi hyväksyviä henkilöitä. Heidän avullaan on helpompi saavuttaa asiakasmäärän kriittinen massa.


Kriittinen massa on yksi tärkeimmistä ajattelumalleista. Sitä voi käyttää ongelmanratkaisuun käytännössä millä alalla tahansa. Se voi toimia myös yksittäisenä mallina, mutta parhaimmillaan se toimii useamman muun ajattelumallin kanssa. Tulen jossain välissä käsittelemään tarkemmin asiaa, mutta tällä hetkellä lukijani tarvitsevat vielä paljon muitakin malleja ennen yhteisvaikutusten käsittelyä.

Eipä muuta,

-TT

No comments:

Post a Comment